משיגעון הצריכה – לקנייה חכמה

9 מאי, 2019 | כותב: גד פאר

תחושת הפיצוי היא מנוע מרכזי אשר גורם לנו לקנות הרבה מעבר למה שתכננו –  אנחנו עובדים המון שעות , הנגזרת של זה היא פחות זמן משפחתי וזמן לעצמנו וכשכך הדבר, כיצד נשפר את מצב רוחנו?! , לרוב נעשה זאת באמצעות קנייה של פריטים שאין לנו צורך בהם. הרגלי צריכה נכונים יכולים לסייע לנו לקנות מה שאנחנו באמת צריכים ולא מה שאנחנו רוצים.

חשוב להבין, המצב היום שונה מאוד ממה שהיה פעם. הסבים שלנו קיבלו את מרבית מוצרי הצריכה שלהם דרך סוחר שעבר מדלת לדלת בשכונה וההורים שלנו נהגו לערוך קניות במכולת השכונתית. היום עומדות בפנינו אפשרויות רבות לקנייה – הן בסופרים הגדולים והן במרחבי הרשת. אם פעם היו קונים בגדים, תכשיטים ומוצרי חשמל רק בחגים ואירועים מיוחדים היום אנחנו מחליפים אותם בקצב מסחרר, אך האם אנו מודעים לעלויות?

למה לנו לרדוף?

כידוע אנחנו חלק מחברה שנמצאת במרדף אחר סטטוס כזה או אחר ובפנינו עומדת הבחירה להישאר מאחור או להצטרף לכולם, רובנו בוחרים להצטרף ומתרצים זאת בשיפור רמת החיים אבל בפועל אנו מושפעים מלחץ חברתי – כי הרי לא יכול להיות מצב שלכולם יהיה את הטלפון , הדירה, הרכב או הבגד הכי חדישים או יפים  ולנו לא. הפחד מלהיות שונה לעומת מי שמקיף אותנו מגביר את הצורך להסברים והתנצלות.

כיצד נממן את כל אותן הוצאות יקרות?! – אנו משקיעים שעות בעבודה כדי להרוויח יותר ולעיתים אף לוקחים הלוואה או נכנסים למינוס בבנק וכל זה רק כדי שנוכל לצרוך יותר ויותר. כפי שאמרתי, אנו חיים בעידן חדש שבו רשתות המזון, הקניונים המפוארים והרשתות החברתיות תופסות מקום רב ומכיוון שמוצרי צריכה נחשקים ממשיכים לצאת כל הזמן המרדף הוא אין סופי.

אמר פעם טולסטוי "הכסף מייצג צורה חדשה של עבדות במקומה של העבדות העתיקה."

המחיר הכבד שאנו משלמים בעבור המרדף הינו החופש הכלכלי שלנו. רוב אלו שפורשים מהמירוץ עושים זאת בעל כורחם – לרוב בגלל הסתבכות כלכלית מאוד קשה שאינה מאפשרת להם להמשיך לרוץ. אגיד לכם יותר מזה, ישנו רק אחוז קטן שבוחר מרצון לפרוש מהמירוץ אחר הכסף כי הם חשים שהמחיר שהוא גובה אינו משתלם להם והם יגיעו בסופו של דבר לעצמאות כלכלית.

האם השפע יקנה לנו אושר?

מחקרים רבים הראו ששפע של מוצרי צריכה לאו דווקא עושה אותנו מאושרים, כלכלנים התנהגותיים רבים טוענים בדיוק ההפך – שפע של מוצרי צריכה גורם לנו להתלבט קשות לפני כל החלטה ולוותר על אפשרויות אחרות ולכן הוא יוצר אצלנו כאב. חיזקו את טענתם פילוסופיים מוסריים שטענו שתרבות הצריכה מייאשת ומסיטה אותנו מהמטרות האמתיות שיכולות להסב לנו אושר.

עוד הוכיחו המחקרים שתחושת הפיצוי היא מנוע מרכזי אשר גורם לנו לקנות הרבה מעבר למתוכנן. השעות הרבות שאנו משקיעים בעבודה והפועל היוצא מכך – חוסר זמן למשפחה ולעצמנו לא תורמים לתחושת האושר שציפינו להרגיש , אז אנו מחפשים את הפיצוי שלרוב מגיע ע"י צריכה נוספת.

קחו לדוגמה את תקופת החגים , פעם כשהשפע לא היה גדול זו הייתה תקופה שמה שחשוב בה הוא זמן האיכות עם המשפחה , חגיגה של אוכל ושיח טוב. כיום הקניונים והרשתות מלאים במבצעים , קוראים לנו לקנות בגדים חדשים , רהיטים, מתנות למארחים ולמשפחה וכשצריך לעבוד קשה בשביל כל אלו תחושת הפיצוי עולה, גם במקרה של פיצוי עצמי . אבל במציאות, אצל רבים מאתנו יש מינוס בבנק וההנאה מהפיצוי הופכת מהר לתחושת אשמה על קנייה שלא באמת צריכים.

הרגלי צריכה

אותם אנשים שיושבים מאחורי הפרסומות מכירים את הרגלי הצריכה שלנו טוב מאוד ונעזרים בכך כדי להביא אותנו לקנות עוד ועוד. אני מאמין שאם נכיר את הרגלי הצריכה ודפוסי הקנייה הנפוצים שלנו נוכל להפסיק את שיגעון הצריכה ולהתחיל לקנות בהתאם ליכולת הכלכלית שלנו.

אציג בפניכם בקצרה שלושה דפוסי קנייה נפוצים :

קנייה מתוכננת – כשמה כן היא . קנייה שבה יש מטרה ממוקדת שתעזור לנו לפתור צורך קיים. בסוג קנייה זה אנו נשארים ממוקדים ולא קונים מעבר למה שצריך ולכן זהו סוג הקנייה הטוב ביותר. באימון כלכלי הדבר בא לידי ביטוי בהגדרת תקציב מראש ע"י דיוק ברשימות הקניות לסופר או חסכון ייעודי לקנייה זו.

קנייה בלתי מתכוננת – קנייה ללא מטרה מוגדרת מראש, לרוב מתוך היתקלות במבצע כזה או אחר שנראה לנו משתלם או מתוך העובדה שנזכרנו במשהו שצריך לקנות.

קנייה רגשית – מטבע האדם אנו יצורים רגשיים , וכאשר אנו מרגישים עצב, אושר, שעמום, תסכול או אפילו רעב הרגש גובר על ההיגיון והסיכוי שנצא עם קנייה מיותרת שלא באמת היינו צריכים גדול מאוד.

אנו צריכים לזהות את המצבים של קנייה בלתי מתכוננת וקנייה רגשית כדי שנוכל להימנע מהפיתוי של קנייה גדולה שלא לצורך. אחת הדרכים לעשות זאת היא להשאיר את כרטיס האשראי במגירה  ולא לשאת עלינו מזומן שאין לו הגדרה ברורה, כך למעשה נמנע קניות בלתי מתכוננות ורגשיות ונבטיח שהתקציב החודשי שקבענו יישמר.

לעומתם, קנייה מתכוננת היא הקנייה החכמה ביותר עבורנו, שכן כאשר אנחנו מתכננים קנייה יש לנו את האפשרות  להשוות מחירים מבעוד מועד ולהחליט היכן הכי משתלם. בנוסף, היות וחסכנו כסף עבור הקנייה במסגרת התקציב החודשי, אנחנו יכולים ליהנות ממנה ללא פחד או רגשות אשמה, וכן אני מדבר גם על קנייה של אוכל, בגדים, רהיטים וכל שתרצו – כל עוד היא מתכוננת.

מתרבות שפע לניצול הזדמנויות

אין ספק שלתרבות השפע יש יתרונות רבים, היא מאפשרת לנו להשוות מחירים ולהשיג את הטוב ביותר והיא מציעה לנו נוחות בכל הקשור למקומות הרבים שבהם ניתן לקנות הן פיזי והן ברשת.  אם נשכיל לנצל את היתרונות הללו ונזכור לשמור על הגבולות שהצבנו לעצמנו רמת האושר שלנו תעלה ובכך נשפר את מצבנו הכלכלי.

זכרו צריכה ללא גבולות לא תהפוך אותנו למאושרים יותר ולא תעלה את רמת חיינו, בפעם הבאה שאנו בוחנים קנייה כזו או אחרת כדי לשאול את עצמנו אם המחיר שנשלם אכן שווה את זה והאם הקנייה הזו היא בתכנון שלנו – אם לשתי השאלות האלה ענינו שלא ננצל את ההזדמנות שנוצרה ונוותר על הקנייה ורק אז נעלה על דרך המלך ורמת האושר והחיים יעלו.


אהבתי! חובה לשתף עם חברים:
בס״ד
נגישות